Nijs

6 novimber 2017

Berne-iepenloftspul wint Pyt van der Zee prijs

Gedeputeerde Sietske Poepjes heeft op 2 november de Pyt van der Zee prijs uitgereikt aan het Berne-iepenloftspul (BIS) uit Easterwierum. De prijs is voor het bestuur en alle huidige en oud-medewerkers. Het bestuur van het Berne-iepenloftspul ontvangt de prijs als stimulans om het goede werk voort te zetten.

“Inspirerend en uitdagend toneel voor kinderen is essentieel voor de amateurkunst in Fryslân”, aldus de jury. “Met het BIS krijgen kinderen de kans om zichzelf te leren ontdekken. Het bestuur van BIS zet regisseurs en docenten in om het niveau van de kinderen naar een hoger niveau te tillen. Het BIS is uniek vanwege de grote ontwikkeling die de kinderen doormaken”, oordeelt de jury van de Pyt van der Zee prijs. Er wordt elk jaar een topprestatie geleverd. Nieuwe kinderen worden opgeleid om een voorstelling te maken die het publiek boeit en ontroert. Dat is een topprestatie van de kinderen, begeleiders, regisseurs, vormgevers en alle mensen achter de schermen, aldus het juryrapport.

Jury

De jury bestond uit Anja Steegstra, Henk Roskammer, Oeds Westerhof, Bouke Oldenhof en Anne Zijlstra.

Pyt van der Zee prijs

De Pyt van der Zee prijs is een provinciale prijs voor het brede Friese toneel. De prijs is vernoemd naar de toneelregisseur Pieter (Pyt) Johannes Cornelis van der Zee (1915 – 1998). De provincie Fryslân reikt de Pyt van der Zee prijs uit aan een persoon, groep of organisatie die van buitengewone betekenis is geweest voor het toneel in Fryslân. De prijs wordt één keer per drie jaar uitgereikt en bestaat uit een bedrag van € 2.000,-.

Bron: provincie Fryslân