Nederlands
Fries
teaser
overlay

Nijs

print
6 novimber 2017

CDA pleit voor meer aandacht luchtvaart in mobiliteitsbeleid

Wat is dat toch altijd met zaken die onzichtbaar zijn? Geest, ziel, geloof. Voeding voor menig discussie waarin extremen zo maar ontstaan. In dit rijtje hoort voor mij sinds kort meer dan ooit ook lucht. De lucht die we inademen, de lucht waarin gassen geloosd worden, de lucht waardoor geluid transporteert, de lucht waarin gevlogen wordt. Als het gaat om emissies, rondom landbouw, afvalovens: flinke discussies, volop emotie. Nu ook rondom vliegveld Lelystad en de relatie met Schiphol, Eindhoven, Maastricht, Eelde. Bezorgdheid om luchtvervuiling, geluidsoverlast.

Van huis uit ben ik technologisch ontwikkelingskundige op het gebied van milieukunde. Luchtverontreiniging was hier slechts een klein onderdeel van. Als je dan meer wilt weten over een dossier zoals vliegveld Lelystad, dan is het heel fijn als er in je netwerk specialisten zitten die je snel bij kunnen praten over mainportbeleid, de luchtvaartnota, selectiviteitsbeleid en herindeling van het luchtruim. En kom je er achter dat op landelijk niveau er ook echt een update van beleid over luchtvaartactiviteiten nodig is. Duidelijk is dat we met dit onderwerp aan de slag moeten, in Nederland EN in Fryslân!

Wat is duurzaamheid in mobiliteit? Verminderen uitstoot, schonere emissies, dat is duidelijk. Daarbij hoort ook: de mobiliteitsvraag zo dichtbij mogelijk beantwoorden. Dus als je op vakantie gaat naar Spanje, is het dan duurzamer om met de auto en caravan naar het Zuiden te rijden, of is het duurzamer om via vliegveld Lelystad of Eelde in 2,5 uur te vliegen? Misschien is het wel zo dat het tegen 2030 milieuvriendelijk is om te vliegen naar Spanje met de nieuwe passagiersvliegtuigen (elektrisch taxiën en door het  gebruik van biobrandstoffen) dan met de auto (met of zonder caravan). Welke prikkels zitten er verder in het luchtvaartbeleid als het gaat om verduurzaming en milieuvriendelijkheid? Doorbelasten van milieubelasting naar reizigers? Onbespreekbaar?!  

Wat vinden we als inwoners, ondernemers en toeristen in Fryslân? Wat vinden we belangrijk? Wat kan de luchtvaart betekenen voor de regionale ontwikkeling van Noord-Nederland? Zoals luchtvaartspecialist Gerben Boekema al schreef in het Financieel Dagblad is de luchtvaart zeker voor de agrofoodsector een dagelijkse mobiliteitsaanbieder in hun wereldwijde activiteiten. CEO’s van gerenommeerde agrofood bedrijven uit het noorden gaan regelmatig voor een paar dagen op en neer naar Azië voor board meetings van joint ventures.  Vanuit Amsterdam, Lelystad, Eelde, Drachten?
 
Welke rol gaan vliegtuigen, of onbemande drones spelen in het aanbieden van gepersonaliseerd vervoer, in het oplossen van mobiliteitsvragen? Is onze luchtvaart daarop ingericht? Is onze mobiliteitsinfrastructuur daarop ingericht? Hoe zit het met de veiligheid als er hoog- en laagvliegers door onze lucht gaan vervoeren? Wat zijn de gevolgen voor geluid, of het landschap? Hoe schoon kan dat allemaal? Vergunningverlening?

Dat de lucht zorgt voor onze adem, onze levensader, zou dat de reden zijn dat het zo direct de emotie raakt? Of is toch het onzichtbare, het ongrijpbare? Het is de hoogste tijd om ervoor te zorgen dat de lucht, luchtvaart, mobiliteit via de lucht, de luchtinfrastructuur meer aandacht krijgt in onze provinciale ambities en beleid. Zowel in mobiliteitsbeleid (via het Uitvoeringsprogramma Verkeer & Vervoer), als in milieubeleid, en zeker straks in de Omgevingsvisie. Wat letterlijk onzichtbaar is, hoeft niet ongrijpbaar te blijven. Op naar een zichtbare plek van de lucht, luchtvaart, luchtvaartinfrastructuur in de provinciale beleidsplannen. Te beginnen bij de Omgevingsvisie. #oantwurk!

Wendy Zuidema-Haans, Statenlid CDA-fractie Provinciale Staten