Nijs

28 maart 2018

Benut meevaller Afsluitdijk voor verbreden sluis Kornwerderzand

Recent bleek er een meevaller te zijn van 81 miljoen bij het aanbesteden van het werk aan de Afsluitdijk. Statenlid Johan Tjalsma diende tijdens de vergadering van de Provinciale Staten van 28 maart een motie in. Het CDA wil er bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op aandringen dit geld te besteden aan het verbreden van de sluis van Kornwerderzand.

Economische kansen
Fractievoorzitter Johan Tjalsma: ”De sluis bij Kornwerderzand heeft beperkte afmetingen (14 meter) waardoor sommige schepen de sluis nu niet kunnen passeren. Noord, Oost en Midden-Nederland lopen dan ook grote kansen en opdrachten mis. Het verbreden van de sluis, tot een breedte van 25 meter, biedt economische kansen voor de regio, denk aan de werf van Makkum”.

Ook budget uit de regio
De provincie Fryslan heeft al eerder aangegeven dat er geld beschikbaar is voor het verbreden van de sluis. Daarnaast is er vanuit het Rijk geld beschikbaar om regionale knelpunten op te lossen. Tjalsma: “En zelfs het bedrijfsleven in de regio wil haar steentje bijdragen. Als we dit optellen bij de meevaller van 81 miljoen, moet er volgens het CDA een manier te vinden zijn om de verbreding te realiseren. We zien heel graag dat de gedeputeerde een sterk signaal aan de minister uitgeeft. Zoals we bij het CDA zeggen: oan’t wurk!”