6 november 2013

GrienTech: Friese zonnepanelen in plaats van Chinese

Fryslân is uitstekend in staat om zelf schone en duurzame energietechnologie te ontwikkelen en produceren. CDA Fryslân wil daarom specifiek inzetten op GrienTech. CDA fractievoorzitter Johan Tjalsma: “Als we hier niets mee doen, investeren we straks in zonnepanelen uit China, terwijl ze ook net zo goed in Fryslân gemaakt hadden kunnen worden!”

Kansen
De wereldwijde markt voor technologische innovatie voor het opwekken en gebruik van duurzame energie groeit jaarlijks met 27%. “Dat biedt veel kansen voor de Friese werkgelegenheid en economie,” stelde Tjalsma, “zeker nu Fryslân de komende jaren actief inzet op duurzame energie. Als we ook investeren in het zélf ontwikkelen en produceren van schone en duurzame energietechnologie, kunnen we de Friese maakindustrie een boost geven.”

Onderzoek
In Zweden wordt al geïnvesteerd in GreenTech. “Met veel effect, vooral op het MKB,” vertelt Tjalsma. Het CDA stelde daarom bij de behandeling van de begroting voor 2014 op 6 november 2013 samen met de PvdA voor om onderzoek te doen naar de mogelijkheden en kansen van GrienTech in Fryslân. Gedeputeerde De Vries nam dat voorstel over. Tjalsma: “Daar zijn we blij mee. Wij wíllen namelijk wel Chinezen in Fryslân, maar dan als toeristen in volle bussen!”

Johan Tjalsma, CDA fractievoorzitter, (06) 14549224
Peter ten Hoeve, CDA Statenlid, (06) 30162577