15 november 2014

Glasvezel voor Langedijke

Nieuws van gedeputeerde Poepjes

De aanleg van glasvezel in Langedijke is een feit. Gedeputeerde Sietske Poepjes en wethouder Sierd de Boer van Ooststellingwerf markeerden op 14 november de start van de werkzaamheden door zelf de glasvezelkabel in de grond te leggen. Dit deden zij samen met kinderen van OBS de Stam Langedijke.

Eerste project
Het glasvezelproject in Langedijke is één van de acht projecten dat vanuit het provinciale investeringsprogramma Wurkje foar Fryslân subsidie heeft ontvangen voor de aanleg van een glasvezelnetwerk. In maart van dit jaar lanceerde de provincie Fryslân een subsidieregeling voor kleinschalige startup projecten. Tot 1 juni 2014 konden belangstellenden subsidie aanvragen voor snel internet in hun dorp/gemeente. Het project in Langedijke is het eerste dat van start gaat.

Compliment
Gedeputeerde Sietske Poepjes is trots op dit project. “De Stichting Glasvezelnetwerk Langedijke heeft hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen. Dat we hier nu van start kunnen gaan, is een enorm compliment aan het dorp. Langedijke kan straks met een gerust hart digitale kerstkaarten versturen. Dit is een mooie start voor de vele andere projecten die gaan volgen.”

“Geweldig dat één van de kleinste dorpen in de gemeente erin is geslaagd om dit voor elkaar te krijgen,” aldus wethouder Sierd de Boer. “Met een fantastische inzet heeft de Stichting Glasvezelnetwerk Langedijke laten zien waar een klein dorp groot in kan zijn. Langedijke is klaar voor een nog grotere digitale toekomst.”

Wurkje foar Fryslân
Met Wurkje foar Fryslân doet de provincie Fryslân een extra investering van in totaal € 300 miljoen in de mienskip. Hiermee wil de provincie Fryslân op korte termijn de Friese economie een impuls geven. Op lange termijn gaat het om economische structuurversterking. Meer informatie staat op www.fryslan.nl/wurkjefoarfryslan.

Kijk voor meer informatie over de glasvezelprojecten op www.fryslan.nl/snelinternet.

Bron: www.fryslan.nl

Reacties (0)