10 maart 2015

Feestelijke start glasvezelaanleg 5 Friese dorpen

Op maandag 9 maart is door Sietske Poepjes het startsein gegeven voor de aanleg van glasvezel in vijf dorpen in gemeente Littenseradiel. Lytsewierrum, Rien, Itens, Hinnaard en Hidaard worden de komende weken aangesloten op het supersnelle glasvezelnetwerk. Dit alles is mogelijk gemaakt door stichting Glasvezel de Fjouwer Doarpen en Hidaard, Provincie Fryslân, Gemeente Littenseradiel, BNG Bank en Fryslân Ring. Na Langedijke en Snitserdyk is dit de derde van de 8 start-up projecten waarbij de schep in de grond gaat.

De inwoners zijn dolblij dat ze straks ook supersnel kunnen internetten. Rob van der Meer is ondernemer in Itens en voorzitter van de stichting Glasvezel de Fjouwer Doarpen en Hidaard. Hij ervaart de problemen aan den lijve: “Als mijn dochter een YouTube filmpje kijkt, kan ik geen bankzaken doen. Dat kan het netwerk simpelweg niet aan.” Sjoukje Bijlsma uit Hidaard staat geregeld om vijf uur ’s ochtends op: “Dan is het lekker rustig op de kabel. We moeten het netwerk met elkaar delen en als mijn buurman op internet zit, heb ik automatisch een trage verbinding.”

De 5 Doarpen is één van de start-up projecten voor glasvezel in de provincie Friesland. In totaal worden in dit gebied 161 woningen aangesloten op het supersnelle glasvezelnetwerk met provinciale subsidie. De start-up projecten zijn de opmaat naar grotere glasvezelprojecten via het Breedbandloket van de provincie Fryslân, uit het programma Wurkje foar Fryslân. Hiermee ondersteunt de provincie de aanleg van een breedbandnetwerk in de buitengebieden van Friesland waar nog geen kabel- of glasvezelnetwerk aanwezig is.

Heeft u thuis ook een slechte internetverbinding? Maak uw behoefte aan glasvezel kenbaar via Friesland.OpGlas.nl! Hiermee brengt Fryslân Ring in samenwerking met de Provincie Fryslân in kaart waar noodzaak voor glasvezel het hoogst is.