8 december 2015

Op visite bij het ‘huis van de toekomst’

Afgelopen maandag, 7 december, brachten de Statenleden Wim Eilering, Maaike Prins en Teus Dorrepaal van CDA Fryslân een bezoek aan bouwbedrijf Van Wijnen in Gorredijk. De Statenleden werden bij binnenkomst enthousiast ontvangen door Jeroen van Balen (commercieel directeur) en Romke Hekstra (adjunct directeur projectontwikkeling).

Duurzaam en energieneutraal bouwen
Tijdens dit bezoek kwam duidelijk naar voren dat Van Wijnen méér wil zijn dan alleen een bouwbedrijf. Van Wijnen is bezig met innovatie op meerdere terreinen, bijvoorbeeld duurzaam en energieneutraal bouwen. Binnen het woonconcept Fijn Wonen heeft Van Wijnen een modelwoning ontwikkelt, ‘het huis van de toekomst’ in Gorredijk. Dit is een energiezuinig huis met slimme technologie om een ziek familielid of partner in te laten verplegen, zodat diegene langer thuis kan blijven wonen.

Modelwoning
Na een korte presentatie hierover hebben de Statenleden de modelwoning ook daadwerkelijk bezocht. Jeroen van Balen: “Fijn Wonen is een innovatief concept dat als proeftuin geldt voor nieuwe woonzorgconcepten die het mogelijk maken om duurzaam, betaalbaar en verantwoord thuis te kunnen wonen met de zorg die nodig is.” Zowel het energieneutraal bouwen alsook de goede zorg aan huis zijn punten die het CDA Fryslân zeer aanspreken.

Mogelijkheden
Al met al was dit een erg nieuwsgiering bezoek aan bouwbedrijf Van Wijnen. Juist door de modelwoning is het ook voor de Statenleden duidelijk geworden welke mogelijkheden er op dit moment al zijn om energieneutraal en zorggeschikt te bouwen.