8 december 2016

Werkbezoek Provinciale Staten aan Brussel

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december brachten de Provinciale Staten een werkbezoek aan Brussel. Het doel van het bezoek was om Statenleden goed te informeren over wat de EU voor de regio’s optimaal gebruik kunnen maken van Brussel.

Het werkbezoek begon met een kennismaking met de medewerkers Huis van de Nederlandse Provincies de heer Rob van Eijkeren en mevrouw Tytsy Willemsma. Ook kregen we uitleg over de werking van de Permanente Vertegenwoordiging door de heer John Morijn, hoofd BZK. Vervolgens kregen we presentaties van Marie Donnelly, Robert Schröder, Sophie Dewispelaere en Patrick Anvroin over energie, circulaire economie, landbouw/agrifood en transport.

Op woensdag 7 december kregen we meer informatie over het Committee van de Regio’s, waar Rob Jonkman (lid van het Committee van de Regio’s en wethouder in de gemeente Opsterland). Er was tijd om vragen te stellen, maar daarna moesten we snel door naar het Europees Parlement, waar we een rondleiding kregen door Europarlementariër mevrouw Annie Schreijder-Pierik. Daarna gingen wij als CDA Fryslân lunchen met CDA Drenthe en Europarlementariërs Esther de Lange, Wim van de Camp en Annie Schreijder-Pierik.

Al met al was het werkbezoek zeer informatief. We hebben de conclusie getrokken dat het contact met Brussel van groot belang is. In Brussel gebeurt het! We hebben afgelopen dagen de kans gehad om contacten te leggen en te netwerken. Het is van groot belang dat we op de hoogte blijven van wat er in Brussel gebeurt.

Fenny Reitsma, José Vroonland, Wim Eilering, Teus Dorrepaal, Anne Schelhaas en fractiemedewerker Karen Buikema