12 december 2016

CDA Statenlid José Vroonland verdiept zich in de energietransitie

Voor CDA Statenlid José Vroonland-Brandsen stonden vorige week donderdag en vrijdag in het teken van de energietransitie. Een belangrijk onderwerp, want Fryslân wil in 2020 16% duurzame energie opwekken en 25% in 2025. In 2050 moet de hele provincie zelfs volledig duurzaam zijn.

Tijdens het Green Drinks evenement op donderdag, georganiseerd door de Friese Milieu Federatie en Noorden Duurzaam, kwam naar voren dat Fryslân de meeste lokale energiecoöperaties telt van heel Nederland. Op de bijeenkomst werd er verder gesproken over lokale energie initiatieven in de drie noordelijke provincies en de belangrijke rol van lokale overheden bij de energietransitie.

Op vrijdag sprak José met verschillende stakeholders tijdens een expertmeeting over ‘Rijden op Waterstof’ op het provinciehuis. Om fossiel vrije mobiliteit in 2050 mogelijk te maken is het noodzakelijk dat er in de provincie Fryslân voldoende duurzame brandstoffen verkrijgbaar zijn. Waterstof ontbreekt op dit moment. Daarom wil de provincie Fryslân voor deze brandstof de markt verkennen.

Het doel van de expertmeeting was om stakeholders en experts mee te laten denken, knelpunten en oplossingen aan te laten geven en samen te werken om het rijden op waterstof in het Noorden mogelijk te maken.

Woensdagmiddag krijgen alle Statenleden de kans om een rit te maken in een waterstofbus. Tijdens die busrit zal worden ingegaan op techniek, duurzaamheid en kosten van een waterstofbus.