23 juni 2017

‘Focus op de weg’ campagne van start in Sneek

Dat je geen twee dingen tegelijk kunt doen, werd vrijdagmiddag in Sneek duidelijk. Gedeputeerde Sietske Poepjes moest een stressballetje vangen terwijl ze met een rekensom bezig was. De test is onderdeel van de campagne ‘Focus op de weg’ die vandaag van start ging.

Bezig zijn met je telefoon in de auto vergroot de kans op een ongeval met een factor 10, zo blijkt uit onderzoek van het SWOV (Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid). We weten dat het gevaarlijk is en toch pakt 1 op de 3 bestuurders regelmatig zijn telefoon tijdens het rijden.

Met de campagne ‘Focus op de weg’ willen de samenwerkende partijen mensen laten ervaren dat je geen twee dingen tegelijk kunt doen. Een simpele test toont dat aan. “Afleiding in het verkeer gaat ten koste van de verkeersveiligheid. De campagne is een oproep aan alle verkeersdeelnemers erbij te blijven en te focussen op de weg. Dat geldt voor iedereen in het verkeer: voetgangers, fietsers en automobilisten.”, aldus gedeputeerde Poepjes.

Het campagneteam staat deze zomer op markten en pleinen in 15 plaatsen in Fryslân. Data en locaties zijn te vinden op www.rof.frl.

De campagne is een project van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Fryslân (ROF) en van Veilig Verkeer Nederland (VVN).

Bron: website provincie Fryslân.