22 april 2009

CDA roept landelijke CDA Statenfracties op om aan te dringen op noodwetgeving Natura 2000

De CDA Statenfractie Fryslân roept alle CDA Statenfracties in Nederland op om bij de minister van LNV aan te dringen op noodwetgeving voor Natura 2000. Dat gaf het CDA aan na afloop van de interpellatie over Natura 2000, naar aanleiding van een uitspraak van de Raad van State waardoor bedrijven ineens ‘illegaal’ kunnen worden verklaard. CDA woordvoerder Fernande Teernstra: “Met elkaar moeten we duidelijk maken dat het zo helemaal mis gaat."

Tijdens de Provinciale Statenvergadering op 22 april diende het CDA een interpellatie in over de problemen rondom Natura 2000. Reden daarvoor was de vernietiging van een verleende vergunning aan een veebedrijf in Brabant op 1 april 2009 door de Raad van State, in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998. Door de presedentwerking kan dat ook voor Friese bedrijven en activiteiten naast Natura 2000 gebieden grote gevolgen hebben. 28 Friese bedrijven lopen nu al concreet tegen problemen aan door de uitspraak van de Raad van State.

Het CDA heeft het college van Gedeputeerde Staten in een motie verzocht om bij Minister van LNV aan te dringen op noodwetgeving. “Er moet iets gebeuren, anders kan er straks niks meer,” zegt Teernstra. De motie van het CDA is met een brede meerderheid – alleen Groen Links stemde tegen - door Provinciale Staten aangenomen. Het CDA is teleurgesteld door de houding van gedeputeerde Konst. “De gedeputeerde en de minister denken er te makkelijk over,” aldus Teernstra. “Volgens de gedeputeerde loopt het bestaande gebruik door boerenbedrijven geen gevaar, maar dat is wel degelijk het geval. We zijn blij dat een meerderheid van de Staten het probleem wél inziet.”

De CDA Statenfractie Fryslân wil nu de andere CDA Statenfracties ook oproepen om op noodwetgeving aan te dringen. “Hoe meer mensen dat aan de minister vragen, hoe duidelijker de boodschap is.”

Zie ook: CDA: noodwetgeving nodig voor activiteiten en bedrijven bij Natura 2000 gebieden (20 april 2009)

Fernande Teernstra, woordvoerder CDA Statenfractie Fryslân, T. (06) 247 39 033

Reacties (1)

Wobbe Bouma reageerde op zondag 26 april 2009 om 21:25

Goedenavond,

Ik las jullie actie al in oogst en nu in de mail. Stuur me de (voorbeeld)brief die jullie naar de minister gaan sturen.
Ik zal proberen om de CDA statenfractie mee te krijgen om de brief ook te sturen. we hebben net staten gehad dus dat lukt niet op korte termijn om die mee te krijgen.

Mvg,

Wobbe Bouma