21 april 2009

CDA blij met voornemen college om Friese meren over te nemen

Het college van Gedeputeerde Staten is van plan om de Friese Meren die nu nog in eigendom zijn van het Rijk over te nemen. De CDA Statenfractie Fryslân, die hier al jaren op aan dringt, is blij met dit voornemen.

Het gaat in totaal om 9300 hectare water. De provincie wordt daarmee na het Rijk de grootste ‘watereigenaar’. Fryslân wil de meren overnemen omdat deze belangrijk zijn voor de provincie. De CDA Statenfractie vindt al jaren dat het goed zou zijn wanneer de provincie de meren overneemt. O.a. op 31 oktober 2007 stelde het CDA hierover vragen. Ook in de Tweede Kamer hebben Joop Atsma en Jacob Reitsma hierover namens het CDA al eens vragen gesteld.

Directie Domeinen, onderdeel van het Ministerie van Financiën, is nu nog eigenaar van de meren. Domeinen zorgt o.a. voor het verpachten van visrechten, het innen van vergoedingen voor zandwinning en het verhuren van water voor schiphuizen en woonarken. Deze taken worden overgedragen aan de provincie. Het beheer en onderhoud van de meren lag al bij de regionale overheden.

Reacties (0)

Naam *