De 5 CDA thema's

Een partij met een idee

Het CDA is een volkspartij. Het CDA staat in het politieke midden en heeft een lange traditie in het bestuur van Nederland. Wij baseren onze politiek niet op belangen, maar op overtuiging. Wij zijn er niet voor een bepaalde bevolkingsgroep. Het CDA is géén christelijke partij, maar een Christendemocratische partij. Dat is wat anders. Dat wil zeggen dat we politiek bedrijven gebaseerd op vijf Christendemocratische uitgangspunten.

1. Waarden en tradities

Als we zeker en trots zijn over onze afkomst, kijken we met meer vertrouwen naar de toekomst. Het CDA staat voor de gedeelde waarden die ons verbinden, voor de traditie van tolerantie en verantwoordelijkheid en voor de Joods-Christelijke wortels die ons land hebben gevormd tot een van de mooiste plekken op aarde.

2. Familie en gezin

Voor heel veel mensen is hun gezin en familie het belangrijkste in het leven. Dat is niet ouderwets. Ieder mens heeft een ander nodig, een veilig thuis, een plaats van geborgenheid en betrokkenheid. Die zorg en aandacht vinden veel mensen in hun directe omgeving van gezin en familie; in elke vorm van relatie waarin mensen onvoorwaardelijk en duurzaam voor elkaar zorgen.

3. Eerlijke economie

De economische crisis heeft veel mensen diep geraakt: in hun werk, in hun portemonnee, maar vooral in hun vertrouwen in de toekomst. Markt en overheid hebben gefaald en daarvoor de rekening aan de samenleving gepresenteerd. Grote bedrijven en investeerders kozen voor het eigen belang de korte termijn, grondstoffen en energie raken uitgeput en we leven teveel op geleend geld.

4. Zorg voor elkaar

Het debat over de zorg gaat teveel over geld en regels en te weinig over mensen. Zorg draait bovenal om het vertrouwen dat mensen in een kwetsbare fase - door ziekte of ouderdom - altijd in goede handen zijn. Dat vraagt om toegewijde verpleegkundigen en artsen, die bij alles wat ze doen de zorg voor de patiënt voorop stellen.

5. Sterke samenleving

De kracht van onze samenleving ligt in een gedeeld besef van onderlinge verbondenheid, tussen jong en oud, arm en rijk. Die sterke samenleving is bestand tegen de grote veranderingen van deze tijd. Dat vraagt om een sterker wij-gevoel en de rotsvaste overtuiging dat we met elkaar de klus kunnen klaren.